Thursday, March 11, 2010

Perihal junk food


Junk food,apa itu junk food? ikut kata wikepedia,junk food atau fast food adalah gelaran tidak rasmi bagi sesetengah makanan yang dikira kurang nilai khasiat atau tidak ada langsung. Gelaran ini juga merujuk kepada produk yang berkhasiat tetapi dalam masa yang sama mengandungi ingredients yang tidak sihat bila diambil secara kerap atau memang tidak sihat jika dimakan.

So, soldiers, kalau memakan fast food tu, ingat-ingatlah kandungan kalori,garam,gula sebagainya yang ada dalam sebiji burger, french fries,nuggets dan macam -macam lagilah yang ada dijual dikedai fast food. Apatah lagi harganya yang mahal dan tidak berpatutan. Kalau dikira fastfood atau junk food ini,kira nothing jika ditolak hiasan kedai yang fancy dan iklan yang kadang kadang saya tengok sedikit over untuk setakat mamasarkan burger dan rakan-rakan.

Harga yang kita bayar selama ni sebenarnya ialah lifestyle. Makan di kedai fast food dianggap satu symbol of status bagi sesetengah masyarakat.


Menyentuh tentang pengiklanan, seingat saya pada Disember 2009 yang lalu, pihak Kementerian Kesihatan bercadang untuk mengawal pemasaran dan pengiklanan fast food ni.

Bagaimana caranya saya pun kurang pasti. Kalau kita lihat iklan di tv apa persepsi yang kita dapat perhatikan? Seringkali iklan di tv memaparkan suasana riang ria,gelak ketawa sambil menjamah burger.Tidak kira muda atau yang tua kerepot nampak sihat dan gagah ketika berkumpul bersama sama di kedai fast food. Berkumpul bersama-sama seisi keluarga konon.Macamlah tidak ada tempat lain untuk buat gathering.

Model yang digunakan semuanya kurus-kurus tidak ada pun yang kita nampak gemuk gedempol termengah -mengah menuju ke kaunter memesan burger. Itu adalah gambaran yang kita lihat dan itu adalah apa yang kita beli sebenarnya. lifestyle.

Pernahkah anda terfikir kenapa tauke-tauke fast food ini membuat iklan sedemikian rupa? Kalau tunjuk gambar burger sahaja dengan mayonisnya meleleh-lelah, tak bolehkah? Bukan tak boleh, kurang berkesan dan tak menarik hati rasanya.


Jadi, jika pihak Kementerian Kesihatan ingin mengawal pemasaran dan pengiklanan makanan fast food ini, begini caranya;

1. Iklan mestilah menunjukkan orang makan burger sorang-sorang je.

2. Muka mesti sedih-sedih tidak boleh ketawa-ketawa sambil mengunyah burger.Masuk kedai mesti muka masam.

3. Model atau pelakon yang digunakan mestilah yang gemuk-gemuk.No slim-slim punya actor/actress.

4.Kedai fast food kena tampal di pintu depan 'Eat At Your Own Risk'.

5. Gambar burger kena tunjuk lemaknya meleleh -leleh, minyaknya berkilau-kilau.

6. Jangan bagi hadiah kecil-kecil tu yang kanak -kanak besar umur 15-25 tahun pun suka. Yang perempuan selalunya..he..he..


Pada hemat saya,yang tak seberapa hemat ni, langkah ini dapat mengawal pengambilan fast food dikalangan rakyat Malaysia. Percayalah...

2 comments:

Newer Post Older Post Home