Tuesday, March 2, 2010

Liwat & Pendidikan sekX 2

Membaca surat khabar pagi ni,3 buah artikel merik perhatian saya.
Tentang 'survey' yang dijalankan dikalangan wanita Malaysia, perihal 2 orang gadis di Terengganu dan ragam manusia terlanjur di Sydney Opera House.

The Kotex Bodylife IQ telah menjalankan survey dikalangan 1,800 wanita berumur antara 16 hingga 24 tahun di Malaysia. Apakah hasilnya? Hanya 3% yang tahu atau mampu menjawab soalan-soalan tentang tubuh badan mereka,87% tidak dapat membezakan antara fakta & mitos tentang kewanitaan.56% pula percaya mengadakan hubungan seks semasa menstruasi tidak boleh menyebabkan kehamilan.

Kesimpulannya, kata jurucakap survey,meskipun wanita Malaysia kelihatan sofistikated dan berpelajaran tinggi ,yang dibandarlah agaknya, pengetahuan asas tentang kewanitaan tidak diambil penekanan(ignorant-kata orang putih)

Kenapa hal ini berlaku? survey itu mengenal pasti 3 kunci utama iaitu kurang pendidikan, halangan adat dan salah maklumat.Ketiga-tiga faktor ini telah menyebabkan jurang yang cukup besar dalam soal pengetahuan hal-hal yang berkenaan.

Di Terengganu pula,2 orang gadis mengaku mempunyai 20 orang 'partners' dan juga terlibat dalam 'drug abuse' dan merokok. Ketika cuba ditahan,dua gadis ini memang 'berani gila'. Mereka cuba merempuh 'roadblock' dengan memecut laju motorsikal mereka. Ada komen?
Gadis berusia antara 15 dan 16 tahun ini adalah 'dropouts' dan ketika ditahan mereka sedang menunggang motorsikal dengan 4 lagi lelaki lain yang berusia 19 hingga 23 tahun.

Ambil gambar ramai-ramai. Bogel!!. Itulah yang dilakukan oleh lebih 5,000 orang (orangkah ni?) lelaki dan wanita di pagi yang dingin di hadapan Sydney Opera House. Kalau lembu tengok, pasti diaorang geleng kepala. Acara yang terlanjur ini dilakukan bersempena acara Gay And Lesbian Mardi Gras Parade di Sydney Australia. Ianya dinobatkan sebagai pesta & perarakan golongan 'jahiliah' yang terbesar di dunia. Kononnya ini adalah melambangkan kebebasan dan persamaan hak yang cuba disampaikan kepada dunia.

Dapat kita ambil iktibar di sini betapa pendidikan seks yang berlandaskan agama begitu 'crucial' dalam menangani isu-isu sebegini.Pendidikan seks bukan bermakna untuk menggalakkan hubungan seks tapi ianya sebagai satu langkah agar anak-anak kita tahu batas-batasnya dalam hubungan sesama manusia.To draw the line.Mungkin ramai dikalangan lkta sudah keliru dengan batas dan sempadan tersebut kerana ianya berbeza antara batas di negara-negara barat dan dunia sebelah sini. Oleh itu,langkah proaktif perlu diambil segera dalam meng'kakii' hal ini.

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home