Tuesday, March 9, 2010

Kayu 'jantung' manis


Dikatakan bahawa serangan penyakit jantung semakin meningkat di seluruh dunia dari setahun ke setahun. Adalah menjadi satu fakta bahawa penyakit jantung lebih banyak menyerang wanita berbanding penyakit kanser. Tekanan hidup, beban kerja yang bertambah, pencemaran alam,kurang bersenam dan tabiat pemakanan yang 'mewah' memungkinkan serangan ini berlaku.

Bagi mengurangkan risiko serangan jantung ,kayu manis(cinnamon) adalah salah satu alternative bagi mengurangkan risiko tersebut. Ianya boleh di ambil dalam bentuk serbuk atau dalam bentuknya yang asal. Campurkan ia di dalam masakan seperti ayam atau daging dan boleh dibuat minuman dengan dimasukkan ke dalam air panas lalu diminum seperti kita meminum teh atau kopi. Di Pakistan , kayu manis adalah salah satu campuran utama bila membuat teh.


Kayu manis dapat mengurangkan kadar kolesterol di dalam arteri dan juga boleh merendahkan paras gula di dalam badan. Penggunaan kayu manis secara teratur dan kerap dapat membantu meringankan sesak nafas dan memperkuat jantung.
Di Amerika dan Kanada, kayu manis sering diberikan kepada golongan tua untuk mengelakkan arteri tersumbat.Ini kerana dengan peningkatan usia seseorang itu, arteri dan pembuluh darah kehilangan fleksibiliti dan mulai tersumbat, tapi kayu manis mampu memperbaiki arteri dan pembuluh darah.

Untuk hasil yang lebih berkesan, disarankan ditambah madu bersama-sama kayu manis.

Sayangi jantung anda.

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home