Wednesday, February 10, 2010

Liwat & Pendidikan sekX


"Apa itu liwat?",terpacul soalan cepu perak daripada adik daraku ketika sedang asyik menonton berita tentang kes liwat En Saiful B. dengan alaaaa..dengan 'soldier' seorang tu...you know who.. (Apa yang berlaku hanya dia dengan si dia dan Tuhan saja yang tahu)
Terkejut aku mendengar soalan yamg keluar daripada mulut seorang gadis berusia 19 tahun. Bagaimana aku harus menjawab kerana perkara sebegini amat taboo dikalangan masyarakat.
Haruskah aku berterus terang atau berkias-kias dalam memberikan jawaban, ataukah aku diamkan saja dan tukar topik lain?
Akhirnya aku memilih berdiam diri,buat-buat tak tahu...kerana aku bukannya pakar dalam hal liwat-meliwat ni..eeiiyuuu!geli aku..
Memikirkan hal ini,ku kira amatlah wajar kiranya pendidikan seks diajar secara formal. 'Leave it to the pro',say the orang putih. Bukannya kita hendak mengajar bagaimana hendak 'anu' tapi 'skop' subjek ini cukup luas.

Antaranya ialah hubungan sesama jenis adalah ditegah, hubungan seks adalah haram kecuali dengan pasangan yamg telah dinikahi,apa itu liwat dan konsikuasinya,tentang haid, hubungan sesama muhrim dan bukan muhrim dan sebagainya.

Sekiranya pendidikan seks ini diperkenalkan pada peringkat awal ,pasti gejala -gejala tidak sihat dapat dibendung..dan soalan -soalan yang sensitif tidak akan ditanya sehingga terpinga-pinga kita hendak menjawabnya...

2 comments:

  1. adakah saya yang bertanya itu?? hahahahahahaha

    ReplyDelete
  2. bukan ke liwat tu perlakuan memasukkan anu kedlm anus?

    ekeke... =P

    ReplyDelete

Newer Post Older Post Home