Tuesday, August 10, 2010

Pemandu bas mini yang masalah..

Suratkhabar hari ini menceritakan seorang YB (alah..yang ada kes mahkamah syariah tu pasal kahwin 2 tu..) mahu pemandu yang memandu sebelah kanan dengan perlahan dikenakan tindakan. Ini kerana menurutnya, ia amat berbahaya.
Sebenarnya, kalau di KK ni, yang memberikan masalah dalam bab keselamatan jalanraya adalah sikap pemandu-pemandu bas mini. Bukannya pemandu-pemandu kereta persendirian. Seingat saya, tidak pernah pula dia membangkitkan perihal pemandu-pemandu bas ni di media massa.

Bas-bas mini di KK ni seringkali memandu di sebelah kanan dan akan secara tiba-tiba masuk ke lorong kiri di hadapan kita dan terus ke bahu jalan,sama ada hendak mengambil penumpang atau sebaliknya. Bayangkan jika kita yang berada di situasi tersebut. selepas itu pula , tanpa memperdulikan kereta -kereta lain terus ke ke luar ke lorong kiri jalan. Sikap mereka ini sudah diketahui umum dan ramai yang menyumpah-nyumpah akan mereka. Patutpun sehingga kini susah kita nampak ada yang kaya raya kerana memandu bas. Paling koman pun hidup senang. Mungkin dek kerana sumpahan orang ramai.

Pada pemerhatian saya, yang memandu sebelah kanan adalah pemandu wanita ataupun mereka yang hendak membelok ke sebelah kanan. Memang memandu di sebelah kanan adalah salah..tapi nak buat macam mana..bukan mereka yang memandu perlahan tapi kereta di belakang yang terlalu laju. Susah -susah pergi ke kiri sajalah dan pandu terus.
Teringat saya satu ketika dulu,waktu malam ketika hendak pulang ke rumah. Oleh kerana simpang ke rumah saya tidak berapa jauh , saya 'remain' jak on the right lane'. di belakang saya ada sebuah kereta membontoti saya.Dia tidak juga mahu masuk ke lorong kiri. So, dia highlight..saya buat de aja.dia highlight lagi saya buat de aja..Malah saya perlahankan kenderaan agar dia masuk ke lorong kiri dan memotong saya. Tapi dia masih membontoti saya lagi..
Simpang ke rumah sudah tidak jauh..Tiba-tiba dia menyalakan lampu siren..Nak buat macam mana? Tak kanlah saya pergi ke kiri just because nak bagi dia laluan..bukan? So, saya buat de aja terus..100 meter dari simpang, saya nyalakan lampu isyarat dan terus masuk simpang.Dia sempat mengehon saya. Feel guilty lah tu agaknya..

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home